Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3




Скачать 127.68 Kb.
НазваниеПрограмма дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3
Дата17.12.2012
Размер127.68 Kb.
ТипПрограмма дисциплины
Правительство Российской Федерации

Государственное образовательное бюджетное учреждение

высшего профессионального образования

«Государственный университет-

Высшая школа экономики»

Факультет менеджмента


Программа дисциплины

Английский язык


для специальности 080500.62 «Менеджмент»

подготовки бакалавра


3 курс


Авторы к.п.н. Кузнецова М.Н.

к.ф.н. Исупова М.М.

ст. преп. Прилипко Е.В.

ст. преп. Козлова Л.А.

ст. преп. Волынец Ю.П.


Рекомендована секцией УМС

__________________________


Председатель

____________________________

«______» _________ 2011 г.


Утверждена УС факультета

___________________________


Ученый секретарь

«______» _________ 2011 г.



Одобрена на заседании кафедры

английского языка при факультете менеджмента


Зав. кафедрой

_________________Ю.Б.Кузьменкова

«______» _________ 2011 г.



Москва


Пояснительная записка


Программа «Английский язык» предназначена для студентов 3 курса направления «Менеджмент».


Дисциплина английский язык предполагает углубление специализации в рамках подкурса ESP2 (английский для специальных целей), который является обязательным и рассчитан на 58 час. аудиторной работы (при интенсивности 2 час.\нед) и 50 час. самостоятельной работы. Приступая к нему, студенты должны предварительно усвоить основы GE (общего английского языка), ВЕ (делового английского) и ESP1, которые преподавались в рамках соответствующих подкурсов на 1 и 2 годах обучения.


Цели и задачи дисциплины

Целью курса является формирование профессиональных компетенций в области использования английского языка для целей профессионального общения на основе приобретённых студентами знаний, и дальнейшего развития умений и навыков говорения, чтения, письма и аудирования на темы общегуманитарного характера и сферы делового общения. Ведущее значение на данном этапе приобретает самостоятельная работа студентов при чётком оперативном контроле со стороны преподавателей.


Требования к уровню освоения содержания дисциплины

Студенты должны:

Знать профессионально-ориентированную лексику по изучаемым темам в объёме, соответствующем уровню В2 по общеевропейской шкале CEFR (upper-intermediate);

Уметь:

  • Извлекать общую и детальную информацию при чтении без словаря иноязычных текстов по специальности.

  • Подробно передавать на иностранном языке содержание иноязычных текстов профессиональной тематики в устной и письменной форме.

  • Понимать и передавать на иностранном языке содержание научных статей по профессиональной тематике объемом не менее 5-ти страниц текста.

  • Делать устные научные доклады по профессиональной тематике продолжительностью 5-7 минут с использованием PowerPoint

  • Перерабатывать информацию для презентации в виде слайдов

  • Извлекать общую и детальную информацию при аудировании профессиональных иноязычных текстов.

  • Проводить анализ изучаемых конкретных ситуаций и защищать свою точку зрения устно.

  • Применять полученные навыки для общения в смоделированных ситуациях делового общения

  • Вести подготовленную и неподготовленную свободную беседу на профессиональные темы.

  • Участвовать в дискуссии и дебатах на профессиональную тему.

  • Оперировать профессиональными терминами в рамках изучаемой тематики.



Тематический план курса «Английский язык» для 3 курса




Название темы

Всего часов по дисци-плине

Аудиторные часы

Самосто-ятельная работа

Семинары и практические занятия

1

What is management: definition and overview (Unit 1)




4

4

2

Management decision-making: types and styles

(Unit 5)




6

4

3

Planning; Planning: strategy formulation; Planning: strategy implementation;

(Unit 7, Unit 8, Unit 9)




9

6

4

Basic concepts of organizing; Organization structures: concepts and formats

(Unit 10, Unit 11)




6

6

5

Staffing: human resources management (Unit 12); Motivation: theory and practice (Unit 13)




6

4

6

Leadership: theory and practice (Unit 14)




6

4

7

Communication skills and management effectiveness (Unit 17)




9

4

8

Time management (Unit 21)




4

4

9

International management (Unit 24)




9

4




Итого


108

58

50


Базовый учебник

Patrick J. Montana, Bruce H. Charnov. Management, Barron’s, NY, 2008

Дополнительные учебные пособия

David Cotton, Roger Owen, Tatiana Baranovskaya, Larisa Tarkhova, Anna Gorisontova. New Agenda. Business English through Case Studies. Evrokniga Publishing.

Dictionary of Business and Management. Oxford University Press, NY, 2006

Drucker, Peter. The Essential Drucker, Collins, NY, 2005

Ronald Ebert. Business Essentials. Pearson Education Inc., New Jersey, 2005

Sarah Philot, Lesley Curnick. Academic Skills. Oxford, 2010

Аудиоматериал

Lecture Ready. Strategies for Academic Listening, Note-taking, and Discussion. Peg Sarosy, Kathy Sherak. Level 2, Oxford, 2006

BEC Vantage Masterclass Upper Intermediate Workbook with Key. Nick Brieger, Jeremy Comfort, Nina O’Driscall, Fiona Skitt-Barret, Oxford, 2003

Формы контроля


Текущий контроль – проверка выполнения домашнего задания, контрольные на лексику, case studies, контрольные по аудированию.

Промежуточный контроль – контрольная работа, презентации по профессиональной тематике.

Итоговый контроль – зачет в конце 2-го модуля, зачет в конце 3-го модуля.


Итоговая оценка по учебной дисциплине складывается из следующих элементов:

Работа па практических занятиях (доклады, case studies, участие в дискуссиях).

Результаты текущих проверочных работ (лексические контрольные, контрольные по аудированию).

Результаты самостоятельной работы: тезисы научной статьи; презентации по профессиональной тематике.

Письменная контрольная работа (120 мин.)


При выставлении итоговой оценки учитывается: работа на семинарах (текущий контроль)- 50% , итоговая контрольная работа - 20%, выступления на презентациях -30%.


8, 9,10 = Отличное выполнение студентами предлагаемого задания

  • Полноценное интересное содержание высказывания;

  • Использование разветвленных грамматических конструкций, а также обширного вокабуляра по теме;

  • Минимальное количество незначительных ошибок; присутствие самоконтроля в процессе речи;

  • Логическая последовательная организация высказывания; употребление слов-связок;

  • Стиль и формат речи, соответствующий целям и характеру высказывания.



6,7 = Хорошее выполнение студентами предлагаемого задания

  • Полноценное интересное содержание высказывания;

  • Использование необходимых грамматических конструкций, а также необходимого вокабуляра по теме;

  • Отсутствие серьезных грамматических и лексических ошибок;

  • Логическая последовательная организация высказывания; употребление слов-связок;

  • Стиль и формат речи, соответствующий целям и характеру высказывания.


4, 5 = Удовлетворительное выполнение студентами предлагаемого задания

  • Неполное содержание высказывания;

  • Использование минимально необходимых грамматических конструкций, а также минимально необходимого вокабуляра по теме;

  • Наличие серьезных грамматических и лексических ошибок;

  • Логическая последовательная организация высказывания, употребление слов-связок;

  • Стиль и формат речи, соответствующий целям и характеру высказывания.


3,2 = Неудовлетворительное выполнение студентами предлагаемого задания

  • Неполное содержание задания;

  • Ограниченное употребление грамматических конструкций и вокабуляра по теме;

  • Присутствие грамматических, лексических, а также коммуникативных ошибок;

  • Отсутствие логической организации высказывания;

  • Стиль и формат высказывания, не отвечающий целям коммуникации.


Содержание программы


Тема 1 What is management: definition and overview


Лексика по темам:

Definition of Management

The Management Role

Management activities vs. technical activities

Introduction to the management process

Management skills and competencies

Personal competencies for managerial success


Аудиоматериал: BEC Vantage Masterclass Upper Intermediate Workbook with Key. Nick Brieger, Jeremy Comfort, Nina O’Driscall, Fiona Skitt-Barret, Oxford, 2003


Глоссарий по теме

accountability

authority

delegation

learning organization

management activities

management competencies

management skills

responsibility

technical activities


Контрольные вопросы по пройденной теме:

1. What is management?

2. How does the 1980 definition of management differ from the current definition?

3. What is the difference between management activities and technical activities?

4. What should happen as a manager moves up in an organization in terms of management activities vs. technical activities?

5. How would you explain the process of delegation to a new manager?


Тема 2 Management Decision-making: Types and Styles


Лексика по темам:

Ways of thinking about business decision-making

Linear thinking

Systems thinking

Types of management decisions

Programmed decisions

Nonprogrammed decisions

Levels of decision-making in organization

Strategic decision-making

Tactical decision-making

Operational decision-making

Styles of decision-making

The “Smoother” or “Problem-avoider”

The problem-solver

The problem-seeker

Decision-making under different conditions

Conditions of certainty

Conditions of risk

Conditions of uncertainty

Steps in the decision-making process

Situational analysis

Setting performance standards

Generation of alternatives

Consequences evaluation

Pilot testing and full implementation


Aудиоматериал: BEC Vantage Masterclass Upper Intermediate Workbook with Key. Nick Brieger, Jeremy Comfort, Nina O’Driscall, Fiona Skitt-Barret, Oxford, 2003


Глоссарий по теме:

algorithm

anticipatory mode

business process risk

management brainstorming

case study

certainty

crisis management

decision-making process

feedback

learning organization

linear thinking

non-programmed decision

operational decision

performance standards

pilot testing

problem avoider

problem seeker

problem solver

programmed decision

reactive mode

risk

strategic decision

systems thinking

tactical decision

uncertainty


Контрольные вопросы по теме:

1. What is the decision-making process?

2. Describe linear thinking.

3. What is systems thinking?

4. How do programmed and nonprogrammed decisions differ?

5. What is the relationship between organization level and types of decisions?

6. Which type of manager will show the most enthusiasm for organizational change?

7. What is the difference between conditions of certainty and risk?

8. Under what conditions is a new venue most likely to fail? Why?

9. What are the steps in the managerial decision-making process?


Тема 3 Planning; strategy formulation; strategy implementation


Лексика по темам:

Importance of planning

The planning framework

Strategic planning

Long-range planning

Operational planning

The planning function

On the corporate level

On each manager’s level

The plan for planning

The planning process and results

A continium


Aудиоматериал: BEC Vantage Masterclass Upper Intermediate Workbook with Key. Nick Brieger, Jeremy Comfort, Nina O’Driscall, Fiona Skitt-Barret, Oxford, 2003


Глоссарий по теме:

corporate planning

long-range planning

operational planning

strategic planning

tools for planning



Контрольные вопросы по теме:

1. What are the three levels of planning?

2. Once a plan is developed, it is generally carried out exactly as developed. True or false?

3. Name some tools or techniques that may assist the manager in planning.

4. Planning is done by senior managers in organization; the middle-level manager does not get involved in planning. True or false?

5. What outputs typically result from each level of planning?

6. Define planning as a management function.


Тема 4.Basic Concepts of Organizing. Organizational Structures: Concepts and Formats


Лексика по темам:

Why organize?

Basic concepts

Guidelines for organizing

Departmentalization

Functional structure

Divisional structure

Process

Product

Market

Customer

Geographic area

Matrix (Project organization)

Combination approach

Other developments in organizational structures

Team organization

Virtual organization (Boundaryless)

Delegation – the art of managing

Delegation process, authority and accountability

Risks in delegation

Techniques of delegation

Parity of authority and responsibility

Scalar principle

Centralization vs. decentralization

Organizational structures


Аудиоматериал: BEC Vantage Masterclass Upper Intermediate Workbook with Key. Nick Brieger, Jeremy Comfort, Nina O’Driscall, Fiona Skitt-Barret, Oxford, 2003


Глоссарий по теме:

centralization

committee organization

Contingency Approach

cross-functional teams

decentralization

delegation

departmentalization

empowerment

environment

information technology

line organization

matrix organization

outsourcing

parity of responsibility and authority

project organization

reverse delegation

scalar principle

staff organization

supply chain management

team organization

technology

virtual organization


Контрольные вопросы по теме:

1. What is departmentalization?

2. What are primary forms of departmentalization?

3. Describe a matrix form of departmentalization.

4. Why is delegation the art of managing?

5. Describe how the process of delegation works.

6. What is meant by the parity of authority and responsibility?

7. What is the scalar principle?

8. In the organizational context, what is meant by centralization vs. decentralization?

9. How do you differ between line and staff in organizational terms?

10. What is committee organization, and what forms can it take?


Тема 5. Staffing: Human Resources Management. Motivation: Theory and Practice


Лексика по темам:

History of Human Resources function

Functions of Human Resources management

Planning

Recruitment

Selection

Compensation

Training and development

Labor relations

Research and audit

Separations

Maslow’s Hierarchy of Needs theory

Two-Factor, or Motivation-Hygiene theory

Motivating factors: the same and different

Other theories of motivation


Аудиоматериал: BEC Vantage Masterclass Upper Intermediate Workbook with Key. Nick Brieger, Jeremy Comfort, Nina O’Driscall, Fiona Skitt-Barret, Oxford, 2003


Глоссарий по теме:

arbitration

audits

BFOQ

career path

career plateau

cash compensation

collective bargaining agreements

discrimination prohibitions

disparate impact

disparate treatment

division of labor

down-sizing

grievance procedure

horizontal career path

incentive wages

internal recruitment

labor relations

mediation

off-shoring

non-cash compensation

outsourcing

pay equity

recruitment

right-sizing

salary

seniority-based system

stress interview

structured interview

time in grade

unstructured interview

value added process

variable (incentive) pay

vertical career path

wages


Контрольные вопросы по теме:

1. Define a career path.

2. What is career plateauing?

3. What is horizontal career path?

4. Name the seven most common methods of recruiting new employees.

5. Compensations systems are generally viewed from two perspectives. Name them.

6. What are the environmental factors that affect compensation?

7. Why should a manager in a nonunion company pay attention to wages paid in unionized company?

8. Which type of separation normally requires most documentation?

9. Why are personnel audits important to HR management?

10. What is the difference between an hourly wage and an incentive wage?

11. Discrimination in employment is banned, based on what factors?

12. Name the four basic concepts common to all grievance procedures.


Тема 6. Leadership: Theory and Practice


Лексика по темам:

Varieties of individual power within the organizational setting

Legitimate power

Reward power

Coercive power

Expert power

Charisma power

Referent power

Information power

Theories of Leadership

The managerial grid

Emotional Intelligence and Transformational leadership


Аудиоматериал: BEC Vantage Masterclass Upper Intermediate Workbook with Key. Nick Brieger, Jeremy Comfort, Nina O’Driscall, Fiona Skitt-Barret, Oxford, 2003


Глоссарий по теме:

authoritarian management

charisma power

coercive power

consideration structure

Contingency Approaches

country club management

democratic management

dimensions of leadership

emotional intelligence

employee orientation

expert power

Fiedler’s Contingency Theory

formal leaders

laissez-faire management informal leaders information power

initiating structure

legitimate power

Managerial grid

one best leadership style

organizational hierarchy

organization man management

Path-Goal Theory

referent power

reward power

situational variables

task orientation

theories of leadership

transformational leadership



Контрольные вопросы по теме:

1. Name the seven forms of organization power.

2. How does the organizational structure reflect the allocation of power?

3. How is punishment used within the organization?

4. Why was the genetic theory of leadership rejected?

5. What is the main difficulty with the trait theory of leadership?

6. Define the two dimensions of leadership found in the Behavioral Approach to leadership.

7. Define the terms of Fiedler’s Contingency Model.

8. What are the main components of the Path-Goal Theory?

9. According to the Managerial Grid, what is the “country club” style of management?


Тема 7. Communication Skills and Management Effectiveness


Лексика по темам:

Communication Process Model: an interpersonal perspective

The message

Encoding and sending

Noise

Decoding

Feedback

Barriers to successful communication

Message overload

Message complexity

Personal distortion mechanisms

Improving interpersonal communication

Communication Process Model: an organizational perspective

Downward communication

Upward communication

Lateral and diagonal communication

Afterword


Аудиоматериал: Lecture Ready. Strategies for Academic Listening, Note-taking, and Discussion. Peg Sarosy, Kathy Sherak. Level 2, Oxford, 2006


Глоссарий по теме:

connotative meaning

decoding

denotative meaning

diagonal communication

downward communication

early (premature) evaluation)

encoding

feedback

filters

grapevine

inattention

interpersonal communication perspective

lack of common vocabulary

lateral communication

medium

message overload

noise

organizational communication perspective

overlap section

rationalization

receiver

sender

stimulus

upward communication

water-cooler network



Контрольные вопросы по теме:

1. What is the difference between the organizational and interpersonal communication perspectives?

2. Why are both perspectives important?

3. What are the origins of conflict messages?

4. Define message reconciliation.

5. What is message overload?

6. How would you advise a manager to deal with message overload?

7. What causes inattention in the message receiver?

8. What are the different meanings of a word, and how do they cause communication problems?


Тема 8. International management


Лексика по темам:

International business: why?

Absolute advantage

Comparative advantage

Specific reasons for entering the international arena

Desire to expand markets

Search for natural resources

Global marketing

Proximity to consumer

Labor savings

International business: how?

Exporting

Foreign licensing

Foreign assembly

Foreign production subsidiaries

International business: the problems

Communication

Cultural differences

Protectionism and trade barriers

Control and accounting standards

Human resources: acquisition and training

Piracy

International business: managerial concerns

International business success: an example


Аудиоматериал: Lecture Ready. Strategies for Academic Listening, Note-taking, and Discussion. Peg Sarosy, Kathy Sherak. Level 2, Oxford, 2006


Глоссарий по теме:

absolute advantage

comparative advantage

cultural intelligence

embargo

foreign freight forwarder

foreign licensing

foreign manufacturing subsidiary

GAAP

GATT

general export license

global marketing

IASC

import duty or tariff

joint venture

license

MNC

off-shoring

outsourcing

passive or unintentional exporting

quota

resident buying office

validated export license


Контрольные вопросы по теме:

1. What is an MNC?

2. What is an absolute advantage in marketing?

3. What is a comparative advantage in marketplace?

4. What is GATT, and why is it important for international business?

5. Define GAAP, and tell why this creates difficulties for international businesses.

6. What are the practical reasons for a company expanding into the world of international business?

7. What are the forms of international business?

8. What is a foreign freight forwarder, and how is this useful for international business?


Примерные вопросы для оценки качества освоения дисциплины:

  1. What is the difference between management activities and technical activities?

  2. What should happen as a manager moves up in an organization in terms of management activities vs. technical activities?

  3. How do programmed and nonprogrammed decisions differ?

  4. What is the relationship between organization level and types of decisions?

  5. What outputs typically result from each level of planning?

  6. Define planning as a management function.

  7. In the organizational context, what is meant by centralization vs. decentralization?

  8. How do you differ between line and staff in organizational terms?

  9. Name the seven most common methods of recruiting new employees.

  10. Define the two dimensions of leadership found in the Behavioral Approach to leadership.

  11. What is the difference between the organizational and interpersonal communication perspectives? Why are both perspectives important?

  12. What are the origins of conflict messages?

  13. What are the different meanings of a word, and how do they cause communication problems?

  14. What are the practical reasons for a company expanding into the world of international business?

  15. What are the forms of international business?







Похожие:

Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3 iconПрограмма дисциплины Английский язык направления 080500. 62 Бизнес-информатика подготовки бакалавра Правительство Российской Федерации
Программа дисциплины Английский язык направления 080500. 62 Бизнес-информатика подготовки бакалавра
Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3 iconПрограмма дисциплины английский язык для направления 080200. 62 менеджмент подготовки бакалавра 2 курс
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки 080200....
Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3 iconПрограмма дисциплины английский язык для профессиональной коммуникации
...
Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3 iconПрограмма дисциплины «Разработка и принятие управленческих решений» для направления 080500. 62 «Менеджмент»
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 080500. 62 «Менеджмент»...
Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3 iconПрограмма дисциплины [Введите название дисциплины] для направления/ специальности [код направления подготовки и «Название направления подготовки» ] подготовки бакалавра/ магистра/ специалиста Правительство Российской Федерации
Программа предназначена для студентов направления подготовки 080500. 65 «Менеджмент», изучающих дисциплину «Информационно-библиотечная...
Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3 iconПрограмма дисциплины Английский язык для направления 030400. 62 «История» подготовки бакалавра (2 курс)
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 030600. 62 «История»,...
Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3 iconПрограмма дисциплины Английский язык для направления 030400. 62 «История» подготовки бакалавра (1 курс)
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 030600. 62 «История»,...
Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3 iconПрограмма дисциплины иностранный язык (английский) для направления 080100. 62 «Экономика» подготовки бакалавра Правительство Российской Федерации
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки/ специальности...
Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3 iconПрограмма дисциплины иностранный язык (английский) для направления 080100. 62 «Экономика» подготовки бакалавра Правительство Российской Федерации
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 080100. 62 «Экономика»...
Программа дисциплины Английский язык для специальности 080500. 62 «Менеджмент» подготовки бакалавра 3 iconПрограмма дисциплины " Информатика " Индекс дисциплины по учебному плану ен. Ф. 02 Специальность 080507 «Менеджмент организации»
Рабочая программа разработана в соответствии с Государственным образовательным стандартом профессионального высшего образования по...
Разместите кнопку на своём сайте:
Библиотека


База данных защищена авторским правом ©lib.znate.ru 2014
обратиться к администрации
Библиотека
Главная страница