Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)»




Скачать 68.04 Kb.
НазваниеПрограмма межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)»
Дата01.10.2012
Размер68.04 Kb.
ТипПрограмма
Правительство Российской Федерации

Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего профессионального образования
"Национальный исследовательский университет
"Высшая школа экономики"-Санкт-Петербург


Программа межпрограммной дисциплины


Программа дисциплины


«Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: A Very Brief Intro to Model Construction)»

Для направлений 040100.68 «Социология» подготовки магистра по программе «Современные методы и технологии в изучении социальных проблем общества», Специализации «Методы сравнительных социальных исследований», 080200.68 «Менеджмент» подготовки магистра по программе «Маркетинговые технологии», 080200.68 «Менеджмент» подготовки магистра по программе «Финансовый менеджмент», 08100.68 «Экономика» подготовки магистра по программе «Математические методы анализа экономики», 08100.68 «Экономика» подготовки магистра по программе «Экономика», 081100.68 «Государственное и муниципальное управление» подготовки магистра.


Автор программы: Serban Tanasa, stanasa@hse.spb.ru

Одобрено на заседании кафедры МиТСИ «27» февраля 2012 года

Зав. кафедрой А.А.Вейхер _____________________



Руководитель магистерской программы «__»_________ 2012г

Вейхер А. А. _________________


Руководитель специализации «___»_____________2012г.

Понарин Э.Д. _____________________

Согласовано УМО «__» ___________ 2012 г.


Начальник УМО Шереметова В.В. ____________________


Утверждена НМС «__» ___________ 2012 г.

Председатель НМС Гордин В.Э. ______________________


Санкт-Петербург 2012


  1. PPROGRAM AUTHOR



Serban Tanasa has Ph.D. in Political Science (University of Michigan), he is Assistant Professor in the Higher School of Economics, St.-Petersburg, Russia.



  1. SUMMARY


We all use models all the time, but mostly we do not know or bother to make them very specific. We'll take a look at the advantages of formal models, and then seek to answer the question of why some models succeed in providing a rich, deep description of a relevant aspect of social reality, while others fail miserably. Since all models are by necessity a simplification of reality, it cannot simply be that some models are wrong and some models are right: no one model can be always right.


In the coming weeks, we will look at a few more common social science models. Why are they used over and over again? How do they work ? We will take them apart, try to see what makes them tick, and then put them back together and see what the limits of their applicability are. With luck, this will help us understand the fundamental differences between good, fecund models and poor, uninteresting models.


Prerequisites & Language


There are no prerequisites for this course. The course will be conducted entirely in English, and as such, a certain level of language proficiency is expected. However, I do not expect flawless English, and you should never let a fear of making mistakes stop you from asking a question or making a comment. The more often you interrupt, the happier I am. Seriously. I expect everyone to speak up in class or in the office hours.



  1. GRADING






Class Participation

Accounts for 30% of course grade

Presentations & Quizzes

Account for 30% of course grade

Final Paper

Accounts for 40% of course grade








Class Participation.

I expect everyone to do the required readings every week, to participate in the discussions of the readings and to create models as part of class exercises. I strongly encourage class participation because it is the best way for you to develop model-making skills. If for some reason you are unable to participate in the standard way, I expect you to turn in 2-4 page essays on the readings instead.


Presentations and Quizzes

Depending on class size, I expect everyone to prepare one or two class presentations of the topic for a given week. These presentations should be run by me before the class meeting time. Additionally, I reserve the right to give unannounced class quizzes on the relevant material, in any given week. My likelihood of doing so will be directly proportional to my bayesian belief that a majority of the students have not done the required readings.


Final Paper and Presentations


The final paper will be the culmination of your work for this class. I expect you to pick a topic of interest to you, perhaps related to the Master's paper that you will be expected to write. This will not specifically be a research paper, but rather an exercise in serious and rigorous thinking about the topic. Why is your topic a puzzle? How is it interesting and relevant to others? What sort of process/mechanism do you envision (purely descriptive papers will not do)? How will we know if you're wrong? More detailed instructions will be given out later in the class. Everyone will present their papers for public discussion in the last (or perhaps last two) class meetings.


Cumulative part of your grade is based on your regular participation in class discussions, presentations, and attendance.


G cumulative = 0,5 G attendance + 0,5 G presentaions


The final exam (final paper) will alone account for 40% of the total grade for the course.


G final = 0,6 G cumulative + 0,4 G exam



Ten-point scale

Five-point scale

  1. Complete fail

  2. Very bad

  3. Fail

2- Fail

  1. pass

  2. pass plus

3- Pass

  1. good

  2. very good

4- Good

  1. almost excellent

  2. excellent

  3. distinction

5- Excellent



II. THEMATIC PLAN OF THE COURSE



Theme

Total hours in theme

Hours in classroom

Independent Work

Lecture

Seminar

1

Introduction and Orientation

10

2

2

6

2

Causal Analysis and Explanation

12

2

2

8

3

What Is a Cause? Independence, Screening, Structural Eq., Graphing

10

2

2

6

4

Models: Individual Choice

12

2

2

8

5

Models of Voting

10

2

2

6

6

Inferred Causation: Stability, Markov, Lyapunov functions

10

2

2

6

7

Models: Exchange

12

2

2

8

8

Models: Adaptation

10

2

2

6

9

Models: Diffusion

12

2

2

8

10

Showing Instead of Telling: Visual Explanations and Rhetoric

10

2

2

6




TOTAL

108

20

20

68



CLASS OUTLINE


Since I cannot know the level and interests of the students in advance, this section is for informational purposes only. The actual course schedule will be finalized only after the first class. However, here are some of the topics we will likely be addressing:


Session1. Introduction and Orientation (April 7)


Reading:


IMSS Chapter 1 (pp. 1-7) What we are up to.

On Exactitude in Science” Jorge Luis Borges, Collected Fictions, translated by Andrew Hurley.


Seesion2. Causal Analysis and Explanation (April 14)


Reading:


IMSS Chapter 2 (pp. 8-50)

Session 3. What Is a Cause? Independence, Screening, Structural Eq., Graphing (April 21)

Reading:

Sloman, Chapters 2 and 3 (pp. 21-52)

IMSS Chapter 3 (pp. 51- 84)


Session 4. Models: Individual Choice (April 28)

Reading:


IMSS Chapter 4 (pp 85 - 137)


Session 5. Models of Voting (May 12)


Reading:


Making Social Sciences More Scientific, Taalpera, Chapters 3-4. (pp. 22-51)


Session 6. Inferred Causation: Stability, Markov, Lyapunov functions (May 19)

Reading:


Giant Sucking Sound: Lyapunov Functions, Scott Page, 2012, Unpublished Manuscript


Session 7. Models: Exchange (May 26)

Reading:


IMSS Chapter 6 (pp 247 - 300)


Session 8. Models: Adaptation (June 2)

Reading:


IMSS Chapter 7 (pp 341 - 392)


Session 9. Models: Diffusion (June 9)

Reading:


IMSS Chapter 7 (pp 341 - 392)


Session 10. Showing Instead of Telling: Visual Explanations and Rhetoric (June 15)

Reading:

Visual Explanations: Images and Quantities, Evidence and Narrative, Edward Tufte, 1997.

Chapter 2: Visual and Statistical Thinking: Displays of Evidence for Making Decisions


READINGS


Most readings will be from:


Introduction to Models in Social Sciences, Lave and March, 1973 Causal Models, Sloman 2005


Causality, Models, Reasoning and Inference, Pearl, 2000 Electronic versions of all readings will be provided to the students.


ADDITIONALMATERIALS


Model Thinking Class


A course on the same track as the one we're embarking on, but taught by one of my former professors at the University of Michigan in Ann Arbor. The lecture videos and readings are freely available online for now:


https://class.coursera.org/modelthinking/class/index


Похожие:

Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)» iconУчебно-тематический план дисциплины программа дисциплины
Цель дисциплины — изучение методов и моделей имитационного моделирования и развитие практических навыков решения задач по моделированию...
Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)» iconПрограмма учебной дисциплины «виртуальные музеи»
Программа дисциплины составлена кафедрой информационных систем в искусстве и гуманитарных науках в соответствии с государственным...
Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)» iconПримерная программа наименование дисциплины
Цель дисциплины «Эконометрика» – обучение студентов методологии и методике построения и применения эконометрических моделей для анализа...
Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)» iconРабочая программа учебной дисциплины «Информатика в гуманитарных науках» (Computer science in the humanities)
Основной целью освоения дисциплины «Информатика в гуманитарных науках» является формирование у студентов практических умений использования...
Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)» iconРабочая программа дисциплины «введение в биотехнологию»
Программа дисциплины «Введение в биотехнологию» составлена в соответствии с государственным образовательным стандартом высшего профессионального...
Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)» iconУчебно-методическое обеспечение дисциплины 8 Рекомендуемая литература 8 > Лист внесения изменений 9 введение нормативные ссылки Типовая программа не предусмотрена рабочая программа дисциплины специализации «Основы рекламы и связи с общественностью»
Рабочая модульная программа дисциплины для студентов, обучающихся по специальности
Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)» iconПрограмма учебной дисциплины
Программа дисциплины составлена кафедрой информационных систем в искусстве и гуманитарных науках в соответствии с государственным...
Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)» iconПрограмма дисциплины «Введение в теорию систем»
Одобрена на заседании кафедры прикладной математики и моделирования в социальных системах
Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)» iconКазахская академия труда и социальных отношений экономический факультет
Учебная программа (Syllabus) дисциплины «Введение в специальность» составлена на основе госо по специальности «Вычислительная техника...
Программа межпрограммной дисциплины Программа дисциплины «Введение в конструирование моделей в социальных науках (Topics in Social Sciences: a very Brief Intro to Model Construction)» iconПрограмма межпрограммной дисциплины «Методы исследования организаций и организационное консультирование»
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину и студентов направления 040100. 68 "Социология" подготовки...
Разместите кнопку на своём сайте:
Библиотека


База данных защищена авторским правом ©lib.znate.ru 2014
обратиться к администрации
Библиотека
Главная страница