Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык»




Скачать 97.53 Kb.
НазваниеМетодические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык»
Дата13.09.2012
Размер97.53 Kb.
ТипМетодические указания


Министерство образования Российской Федерации

Филиал Санкт-Петербургского государственного инженерно-экономического университета в г. Твери



Заочное обучение



Дисциплина «Иностранный язык»

(Английский )


Контрольная работа № 2

для студентов 2 курса всех специальностей заочной формы обучения


Методические указания


Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» ( английский) , выполняемая студентами заочной формы обучения, предусмотрена учебным планом СПбГИЭУ. Данная дисциплина призвана обеспечить современный квалифицированный уровень экономиста, способного владеть иностранным языком на бытовую тематику, делового общения и извлечения информации профессионального назначения из зарубежных печатных источников.

Целью выполнения контрольных заданий является самостоятельное приобретение и углубление знаний студентами в области иностранного языка, их знакомство с основными элементами лексико-грамматической модели английского языка. Кроме того, контрольная работа является одним из видов контроля качества знаний студентов, изучающих данную дисциплину.


В контрольной работе используется следующий принцип построения вариантов заданий:

Часть1- выполнение упражнений на грамматические аспекты английского языка;

Часть 2 – письменный перевод текста с английского языка на русский язык и выполнение упражнений к тексту.


Вариант контрольной работы определяется начальной буквой фамилии студента.

Вариант № 1 выполняется студентами, фамилии которых начинаются с букв А-З.

Вариант № 2 выполняется студентами, фамилии которых начинаются с букв И-О.

Вариант № 3 выполняется студентами, фамилии которых начинаются с букв П-Я.


К выполнению контрольных заданий следует подходить творчески, особенно ко второму виду работы- переводу текста. В этом случае необходимо прежде всего ознакомиться с его содержанием и определить общую направленность текста. Затем следует сделать список незнакомых слов, встречающихся в тексте, и расположить их в предварительных записях (черновике) в алфавитном порядке , что сэкономит время поиска их русских соответствий в словаре. В качестве третьего этапа целесообразно сконцентрировать внимание на словосочетаниях и грамматических конструкциях, содержащихся в тексте, и -при необходимости- обратиться к грамматическим комментариям, находящимся в учебнике английского языка. После этих предварительных этапов обработки текста можно приступать к его переводу.


Качество работы оценивается по тому, насколько глубоко и адекватно выполнен студентом перевод текста ( в оценку входит также стилистическое и грамматическое оформление переводного русского текста), правильность выполнения упражнений. Дается общая оценка «зачтена» или «не зачтена». Если работа не зачтена, в нее необходимо внести соответствующие исправления с учетом сделанных замечаний. Студенты, не выполнившие контрольную работу или не получившие зачета по ней, к зачетам и экзаменам не допускаются.


Требования к оформлению

и срокам выполнения контрольных работ


Контрольная работа должна иметь титульный лист, нумерацию страниц, в конце работы- дату ее выполнения и личную подпись студента.

Контрольная работа должна быть либо напечатана либо написана четким, понятным почерком без исправлений. На страницах работы следует оставить поля ( 3 см) для пометок и замечаний проверяющего преподавателя.

Контрольная работа должна быть выполнена и сдана для проверки не позднее чем за 7 дней до официальной даты зачета (экзамена).

В части 1 контрольной работы все упражнения должны быть переписаны, подстановочные элементы следует выделить цветом или подчеркнуть


Примеры:


Поставить глагол в соответствующей временной форме.

Your firm ( to receive) much or little mail?

Does your firm receive much or little mail?


Поставить соответствующий артикль

We do business with ….foreign companies.

We do business with___foreign companies


В части 2 студент должен выполнить адекватный перевод связного английского текста на русский язык и упражнения к тексту. Английский вариант текста , вопросы к тексту и русский вариант предложений в материал контрольной не вносятся.

Внесение изменений в порядок следования упражнений не допускается.


Содержание контрольной работы № 1


Задания контрольной работы №1 (частьI) охватывают следующие темы:


  1. 1.Система времен английского языка в активном залоге ( формы Simple Present, Present Continuous, Present Perfect, Present Perfect Continuous, Simple Past, Past Continuous, Simple Future).

  2. Структура простого и распространенного предложения в активном залоге (утвердительная, отрицательная и вопросительные формы).

  3. Артикль (определенный, неопределенный)

  4. Предлоги ( времени и места, направления и движения)

  5. Модальные глаголы и их эквиваленты.

  6. Имя прилагательное. Степени сравнения прилагательных

  7. Имя существительное ( единственное и множественное число, притяжательный падеж)

  8. Местоимения ( личные, притяжательные, указательные, возвратные)

  9. Конструкция there is/are



В части II для перевода предлагается текст объемом 1000 печатных знаков.

Контрольная работа № 1


Вариант № 1


(Выполняется студентами, фамилии которых начинаются с букв А-З)



  1. Grammar Exercises




  1. Supply the correct article where necessary


When we want to write …. letter, we take … piece of ….paper and ….pen. We first write our … address and … date in …right-hand corner. Then on … left-hand side we write … greeting. We may write, for instance, “My dear brother,” “Dear Henry”, etc., and then on … next line we begin … real letter. We must not forget to leave … margin on …left-hand side of … page. At … end of … letter we write “Yours,” and the we sign our name. We put … letter into … envelope and close … envelope. On … envelope we write …. name and address of … person who will receive it. We stick … stamp in … top right-hand corner, and then we post … letter.



  1. Supply the correct prepositions where necessary.




  1. She never buys goods …sale prices.

  2. You can try …this coat…..the changing room.

  3. She called …a small shop and bought …a dress. It was …the right size and colour and it was not expensive… her.

  4. Liza Minelli was born …March 12, 1946, …Hollywood. …her childhood she was interested …film-making, but she especially enjoyed going …MGM Studios and looking …dancers.

  5. Will you fill …the forms, please? Thank you. The porter will take you up…your rooms …the lift. Here are the keys …your rooms.

  6. I know you are going to spend …your holiday …the coast …the Black Sea. Write me…your holiday when you come back …Moscow.




  1. Supply the correct forms of comparison.


1. – Is Manchester (такой же красивый как) London? - No, certainly not. London is a (более красивый) city. It’s one of the (beautiful) cities in England.

2. This film is (bad) than I saw last week. Actually it’s (bad) film I’ve seen lately.

3. This sentence is (difficult) than the first one.

4. Ruth’s hair is (long and beautiful) than Kate’s.

5. The cat is much (happy) in her new home. It is much (comfortable) than the old one.



  1. Supply modal verbs or equivalents




1.You …sit there in your wet clothes; you will catch cold if you do so.

2. Everybody …learn a foreign language.

3. …I use your phone?

4. He…swim very soon.

5. Last summer it was very dry and I ….water the garden every day.

6. Next year he….speak English quite fluently.

7. My sister didn’t buy coffee, so I …go to shops myself.


5. Put in the correct auxiliary verb in each sentence

1. I ___not see Andrew yesterday.

2. How long ___ you lived there?

3. Why___ you learning English?

4. ___you seen anybody today?

5. What __ you think of your new teacher? To my mind she is very nice


6. Supply the correct tense-forms.


1. I (to know) the results in a week.

2. What you (to do) when you (to leave) the University?

3. –You (to be) ever to Paris? – Yes, I (to be) there in April.

4.- (to be) Mrs.Bell in the garden? – Yes, she (to show) it to her friend. Her garden (to be) very nice and she always (to show ) it to her friends.

5. She’s flying to Rome tomorrow. She (to send) her family a telegram as soon as she (to arrive).

6. Next year ( to be) a leap year.



  1. Put in the correct question word.




  1. _____ are you doing now?

  2. _____time do you get back?

  3. _____ was the party last night?

  4. _____ many people live there?

  5. _____far is your school from our house?

  6. _____don’t we have a game together some time?




  1. Translate the text into Russian



Patients Prefer Talking to a Computer


Those of us who don’t want to tell our doctor how much we really drink are often more honest with a computer. In fact many patients say they prefer talking to a computer to talking to their doctors.

“Computers don’t expect you to smile or socially relate to them when you are filling ill, “said psychiatrist and program writer Dr. Tony Carr.

Dr. Carr of the Maudsley Hospital in London tries to make sure his programs are friendly. For example, if a patient called Anna says that both her parents are dead, the computer will say: “I’m sorry to hear that, Anna.”

As well as expressing sympathy, the computer can also question and remind. If a patient says he never drinks alcohol, the computer can ask him: “Never? Not even at parties or at Christmas?”

Computers are doing everyday interviews which used to take up a lot of a doctor’s time. And of course it is cheaper to use a computer than a highly-trained person.

Does this direct contact between the patients and the computer mean that we do not need doctors anymore?

It depends. Computers are useful because they do not get embarrassed. They do not look shocked if you say you drink two bottles of whisky a day. And they do not stop to talk on the phone as doctors often do.

But as Dr. Mike Pringle, a family doctor in Nottinghamshire, said: “We smile and we give a patient a hankie or put an arm round her shoulder if she is crying. This is why people will always want us.


Answer the questions


1.Are patients always honest with doctors?

2. Do patients prefer talking to a computer or to their doctor?

3. Can you prove that computer programs are friendly?

4. What can computers do?

5. Are computers more important than doctors?


Translate from Russian into English


  1. Не все пациенты бывают откровенны с врачом.

  2. Пациенты предпочитают общаться с компьютером.

  3. Компьютеры могут задавать пациентам вопросы

  4. Использование компьютера более экономично, чем работа высококвалифицированного специалиста.

  5. Людям всегда будут нужны врачи.



Контрольная работа № 1


Вариант № 2


(Выполняется студентами, фамилии которых начинаются с букв И-О)



  1. Grammar Exercises



1. Supply the correct article where necessary


Once there lived …. man who was very fond of …gold. He used to say : “While I have my gold, I am …happiest man in …world.” And so all his life he saved … money. One day he was traveling in …desert of …North Africa. He lost his way. He had no …food or …water. He was almost dying of …hunger. He was so weak that he could not walk, he could only crawl. …heat was terrible. There were only …stones and …sand around. Just then he saw…bag lying on …sand. He hoped that he would find …food in it and … water, too .He crawled up to …bag and opened it. He saw that …bag was full of …gold. What is …use of …gold to …hungry man in …desert? He left ...bag on …hot sand, crying bitterly: “I am …most unhappy man in …world.”



    1. Supply the correct prepositions where necessary




  1. Many customers come …Rossexport to discuss business matters …the engineers of the company. They usually discuss prices and terms …payment.

  2. As the hotels are full ….weekends Mr.Blake phoned … the Hove hotel and reserved rooms …advance.

  3. Petrov will stay …London ….two weeks. …his stay in London he will contact …some British firms.

  4. When he came …London he made an appointment …Mr.Morris …Brown & Co.

  5. I like to listen …music.

  6. Fine. It suits …me. Our driver will pick you … …the hotel.




    1. Supply the correct forms of comparison




  1. The staff will be much (happy) in their new office.

  2. A steel watch is (expensive) than a golden one.

  3. Michael is (competent) manager in the company.

  4. Are their prices ( такие же attractive как) prices charged by GML?

  5. My secretary is (good) than yours.




    1. Supply modal verbs or equivalents


1. All of us …be in time for classes.

2. You…find many places of interest in the city.

3. Must I have talks in English? - No, you …

4. I (to have, to stay) in the office after 6 tomorrow.

5. I…take the message for him. I’m very busy.

6. I’m tired. I…have a cup of black coffee

7. -…you …to deliver the goods urgently? –I’m afraid, we won’t.


5. Put in the correct auxiliary verb in each sentence


    1. _____you angry about what happened?

    2. _____you read a newspaper yesterday?

    3. My mother knows Mrs. Dave better than I _____.

    4. ____you ever forgotten about your friend’s birthday?

    5. How ____you get to the station when you are late?



6. Supply the correct tense-forms.


  1. He (to work) in London. His office hours (to begin) at 8.30. He (not to go) to his office on Saturday and Sunday.

  2. When I (to arrive) in London, it (to rain) heavily.

  3. –You (to open) the window, please?

  4. –What you ( to do)? - I (to be) an engineer.

  5. It is a very boring novel. I ( to read) it for two or three weeks, though usually I (to read) books very quickly.

  6. Peter together with his three friends (to leave) for Spain next Friday.



7. Put in the correct question word.


1._______are you thinking about?

2._______is the nearest telephone?

3._______don’t you wear this sweater?

4._______do they get to school?

5._______often does he go running?

6._______tall is he?



  1. Translate the text into Russian



Looking at Both Sides


Kotoen is in Tokyo. It is a home for the elderly. But it is not a gloomy place. The people who live there are always bright and cheerful. The reason for this is the happy voices of the children who attend the nursery school located in the same building. Eighty children aged one and a half to five or six go to this school.

Kotoen is the home for about 100 senior citizens. They miss family life and they can visit the nursery school whenever they wish. Children often come to play in their rooms. In the morning , both old and young do exercises. Special dates such as Christmas and sports days are celebrated together. “ The children learn how to care for others by talking and being with their older co-residents ,” explained the director of Kotoen. “The elderly become more alive and their health improves thanks to their association with the children. The relationship between the very old and the very young is affectionate.”

The success of Kotoen has created a sensation in Japan and brought responses from all over the country. Fewer and fewer children are born in Japan each year and there is unused space in nursery schools. It was suggested to accommodate elderly in such schools. Thus the children can experience the advantages of close contact with people of much older generation.


Answer the questions


  1. What is Kotoen?

  2. Why is it a cheerful place?

  3. Why do old people like to be with children?

  4. How does the association with children affect old people?

  5. What is the use for children of staying side by side with old people?



Translate from Russian into English


  1. Сто престарелых людей живут в Котоен.

  2. Пожилые люди могут навещать детский сад в любое время.

  3. Дети учатся заботиться о своих бабушках и дедушках.

  4. В Японии сейчас не очень много маленьких детей и некоторые детские сады пустуют.

  5. Хорошо , когда дети и старики живут рядом .



Контрольная работа № 2


Вариант № 3


(Выполняется студентами, фамилии которых начинаются с букв П-Я)



  1. Grammar Exercises



1. Supply the correct article where necessary


Swift, …famous English writer, was traveling one day on … horseback with his servant. …weather was bad, it was raining, and …roads were muddy. In …evening the two men came to … inn. Before going to …bed Swift told his servant to clean his boots. But …servant was lazy and did not do it. In …morning Swift asked …servant why he had not cleaned …boots. “What’s …use cleaning …boots now?” said …servant. “…roads are muddy, and …boots will soon be dirty again.” “All right,” said …writer. “Let’s go. We must continue …journey.” “But I haven’t had …breakfast,” said …displeased servant. “Well, what’s …use giving you …breakfast now?” said Swift: “You will soon be hungry again.”


2. Supply the correct prepositions where necessary


  1. She is sitting …the table and speaking …the phone.

  2. They met…Mr.Black …his office. The meeting began …10 o’clock and lasted …2 hours.

  3. The train will arrive…a delay ….40 minutes. Will you go …the departure lounge and wait …the announcement?

  4. The charge…. A room…this hotel is not very high.

  5. They’ve reserved a single and a double room …you…two nights…the fourth floor. These are modern rooms….private baths. They don’t face …the street.

  6. I’d like a suit…office wear.



3. Supply the correct forms of comparison


1. The “Sony” TV-set is (expensive) than the “Akai” TV-set. It’s ( один из самых дорогих телевизоров).

2. Are our cars (такие же удобные как ) German cars?

3. This is (busy) airport I’ve ever seen.

4. I come home on Monday (late) than on other days.

5. (Чаще всего ) we give discount to the Buyers if we have known them for a long time.


4. Supply modal verbs or equivalents


  1. …I offer you a cup of tea?

  2. – I (must, to go) to the office every day? – No, you … .

  3. When you (can, to look through) it?

  4. –Why are you so late? – Because I ( to have to phone) the British company.

  5. –Why did Mt. Smith go to London last month? – He ( to be, to sign) a contract there.

  6. We received your offer 5 days ago and we (cannot, to study) it.

  7. You (to be, to contact) Blake & Co next Monday.



5. Put in the correct auxiliary verb in each sentence


1. _____you disappointed with your exam results?

2. _____you been abroad? ______ you enjoy it?

3. I ____ known Jane for three years, but I ______not know what she’s thinking.

4. They _____ a lot of crying last night.

5. When _____you going to Brazil?


6. Supply the correct tense-forms.


  1. The plane to Moscow (to leave) on tome?

  2. – How long it (to take) me to get there? – It (to take) you about half an hour to get there at this time of the day. There (to be) a lot of traffic now.

  3. Good morning, Mr.Black. I (to be) glad to see you. I (not to see) you since we (to meet) in London.

  4. Jack (to arrive) at the theatre at about 7 o’clock. Ten minutes later he (to sit) in the stalls and (to watch) the performance.

  5. I don’t know when our accountant (to come) back.

  6. Jane (to do) all the exercises at ten o’clock this morning and was free after that.



7. Put in the correct question word.


1. _____does your father go on Mondays?

  1. _____didn’t you come to school yesterday?

  2. _____is she wearing?

  3. _____ don’t we go shopping this afternoon?

  4. _____ much are these trousers?

  5. _____ are they from?




  1. Translate the text into Russian



Walt Disney


Walt Disney was born in Chicago. He had a talent for drawing and an interest in photography when he was a boy. In 1923 he left for Hollywood to produce cartoons. His films soon became very popular. In September 1928 the first Mickey Mouse appeared and achieved the lasting success. Disney had a reputation as a creator of not only entertaining but also educational films. In the following years he made such all-time classics as Bambi, Dumbo and Sleeping Beauty. He also made nature documentaries and The Wonderful World of Disney, a weekly TV show that presented adventures.

In 1955 he opened Disneyland, a theme park in southern California that brought his magical world to life. Disneyland quickly became one of the most popular destinations in the world. Disney began planning an even bigger park in Florida but he died five years before Walt Disney World opened in 1971.

In the years since Disney’s death, his company has continued to expand and new parks have been created in Japan and France. And it still has characters that are beloved and licensed throughout the world. With the release of such films as Beauty and the Beast, Aladdin the Disney empire continues to grow.


Answer the questions


  1. Where was Walt Disney born?

  2. Why did he go to Hollywood?

  3. What was his most popular film which achieves lasting success?

  4. Did Disney make only entertaining films?

  5. When and where did he open the theme park?



Translate from Russian into English


  1. Уолт Дисней – известный создатель мульфильмов.

  2. Дети любят такие мульфильмы , как Бемби, Три Поросенка, Спящая Красавица.

  3. Дисней создал популярное телевизионное шоу, посвященное приключениям.

  4. Дисней создал парк в Калифорнии, где посетители могут увидеть героев своих любимых мульфильмов.

  5. Он хотел построить еще один парк во Флориде.



Похожие:

Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык»
Филиал федерального государственного бюджетного образовательного учреждения высшего профессионального образования
Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» iconРабочая учебная программа по дисциплине Экзаменационные вопросы по дисциплине Методические указания
...
Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания по выполнению контрольной работы Контрольная работа по дисциплине «Русский язык и культура речи»
Контрольная работа по дисциплине «Русский язык и культура речи» является допуском студента заочной формы обучения к зачету
Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания по дисциплине иностранный язык (английский) к развитию речевых навыков по теме
Методические указания для студентов 1-2 курсов всех специальностей факультета «Общий менеджмент» по дисциплине «Деловой английский...
Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» iconКонтрольная работа 2 курс Контрольная работа 1 Контрольная работа 2 рекомендуемая литература введение контрольные работы по дисциплине «Практический курс основного иностранного языка»
Они отражают требования государственного образовательного стандарта высшего профессионального образования – специальность 050303...
Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания по дисциплине «иностранный язык»
Методические указания предназначены для студентов 1-го и 2-го курсов экономического факультета, изучающих английский язык. Данные...
Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания лекции
Форма контроля знаний студентов: письменная контрольная работа, устное собеседование по ней, экзаменационный зачет
Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания по выполнению контрольной работы
Контрольная работа по дисциплине «Русский язык и культура речи» является допуском студента заочной формы обучения к зачету
Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» iconКонтрольная работа по дисциплине «Психология»
Контрольная работа по психологии является индивидуальной, самостоятельно выполненной работой студента. Методические указания призваны...
Методические указания Письменная контрольная работа по дисциплине «Иностранный язык» iconМетодические указания к выполнению контрольной работы Контрольная работа по дисциплине «Культура речи и деловое общение»
Контрольная работа по дисциплине «Культура речи и деловое общение» является допуском студента заочной формы обучения к зачету
Разместите кнопку на своём сайте:
Библиотека


База данных защищена авторским правом ©lib.znate.ru 2014
обратиться к администрации
Библиотека
Главная страница