Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means




Скачать 303.57 Kb.
НазваниеЭкзаменационные вопросы Syntactical expressive means
страница1/6
Дата04.11.2012
Размер303.57 Kb.
ТипЭкзаменационные вопросы
  1   2   3   4   5   6
Вопросы государственных экзаменов по специальности «Теория и методика преподавания иностранных языков и культур»


Пояснительная записка


Итоговая государственная аттестация специалиста включает в себя выпускную квалификационную работу и не менее трёх государственных экзаменов: практикум по культуре речевого общения (первый иностранный язык), практикум по культуре речевого общения (второй иностранный язык) и теория обучения иностранным языкам.

Практикум по культуре речевого общения (первый иностранный язык).

Билет на экзамен включает два вопроса: теоретический вопрос по изученным дисциплинам (теоретическая фонетика, теоретическая грамматика, лексикология, стилистика, история языка и введение в спецфилологию) и практический вопрос по практикуму по культуре речевого общения первого иностранного языка (анализ текста).

Практикум по культуре речевого общения (второй иностранный язык)

Билет на экзамен включает три практических вопроса: чтение, перевод и пересказ текста, монологическое высказывание и беседу с преподавателем на заданную тему.

Теория обучения иностранным языкам.

Билет включает два теоретических вопроса по разделам: теория обучения иностранным языкам и педагогика.

Сдача государственных экзаменов осуществляется в устной форме, что позволяет установить уровень профессиональной подготовленности выпускника и соответствие уровня и содержания подготовки требованиям квалификационной характеристики специалиста по лингвистике и межкультурной коммуникации. Студент должен обладать высоким уровнем развития теоретического мышления, способностью соотнести понятийный аппарат изученных дисциплин с реальными фактами и явлениями профессиональной деятельности, умением творчески использовать теоретические положения для решения практических профессиональных задач, а также практически владеть системой изучаемых иностранных языков и принципами ее функционирования применительно к различным сферам речевой коммуникации

В качестве вариантов перечня экзаменационных вопросов, выносимых на государственный экзамен, рекомендуется использование примерных перечней вопросов к экзамену следующих обязательных профессиональных дисциплин, а также дисциплин специализации. Перечень вопросов к экзамену по каждой дисциплине подбирается из примерного перечня вопросов к экзамену, который определяется примерной программой по соответствующей дисциплине.


Комплексный экзамен

по дисциплине Практикум по культуре речевого общения

(первый иностранный язык)


Экзаменационные вопросы


1.Syntactical expressive means.

2.Functional styles.

3.Lexico-syntactical stylistic devices.

4.Stylistic differentiation of the English vocabulary.

5.Lexical stylistic devices.

6.Methods of linguistic analysis.

7.The morphological structure of modern English.

8.The noun and its categories.

9.The verb and its categories.

10.Non-finite forms of the verb (Verbals).

11.Lexical meaning and semantic structure of the English word.

12.Semasiology: synonyms, types of synonyms.

13.Semasiology: homonyms, antonyms.

14.The Phoneme. Main trends in Phoneme theory.

15.The classification of consonants.

16.The classification of vowels.

17.The historical explanation of the analytical character of the English language

18.The periods of the history of English

19.The basic phonetic changes in the history of English

20.Coordination and Subordination.


Рекомендации к комплексному экзамену


1.Syntactical stylistic devices.

The notion of a syntactical stylistic device; give characteristics of: Inversion; Rhetorical question; Elliptical construction; Detachment; Aposiopesis; Suspense; Repetition; Parallelism; Chiasmus; Polysyndeton; Asyndeton; Paradox

2.Functional styles.

The notion of functional style, characteristics of such styles as: Language of poetry; Language of Prose; Language of the Drama; Publicistic Style; Newspaper Style; Scientific Prose Style; The Style of Official Documents.

3.Lexico-syntactical stylistic devices.

The notion of a lexico-syntactical stylistic device; give characteristics of: Climax; Antithesis; Litotes; Simile; Periphrasis; Represented speech. Dwell upon litotes.

4.Stylistic differentiation of the English language.

Name the stylistic layers of the vocabulary; give characteristics of: Archaisms; Barbarisms and foreign words; Terms; Literary coinages and nonce-word; Slang; Jargon; Professionalisms; Dialectal words; Vulgarisms; Colloquial coinages.

5.Lexical stylistic devices.

The notion of a lexical stylistic device; give characteristics of: Metaphor; Metonymy; Antonomasia; Irony; Hyperbole; Epithet; Oxymoron; Tautology; Zeugma; Pun; Semantically false chain; Violation of phraseological units; Allusion.

6.Methods of linguistic analysis.

Traditional, Oppositional, the IC-method, deep & surface structures, the Functional Sentence Perspective Method.

7. The morphological structure of modern English.

The notion of morphological type. Grammatical relations in isolated, synthetical, agglutinative, analytical and incorporative types of language. The analytical character of modern English. Features of other morphological types in modern English.

8.The noun and its categories.

General characteristics of the noun, morphological categories: number, gender & case.

9.The verb and its categories.

The general characteristics of the verb, morphological categories (tense, aspect, voice, mood)

10.Non-finite forms of the verb (Verbals).

General characteristics, Infinitive, Gerund, Present and Past Participle, correlations between them.

11.Lexical meaning and semantic structure of the English word.

Word meaning. Two approaches to the problem of meaning. Types of meaning. Lexical meaning as a structure and its components. Polysemy.

12.Semasiology: synonyms, types of synonyms.

The definition of the synonymy. Types of synonyms. Euphemisms. Lexical variants, paronyms.

13.Semasiology: homonyms, antonyms.

The definition of homonymy. Different classifications of homonyms: classification by A. Smirnitsky, classification by I. Arnold, classification by W.Skeat.

The definition of antonyms. Different types of antonyms. The classification of antonyms by Leonard Lipka.

14.The Phoneme. Main trends in Phoneme Theory.

The definition of the phoneme and the allophone. Phoneme as a functional unit. The main features of a phoneme. Different types of pronunciation errors.

Different view of the phoneme: psychological view, functional view, abstract and physical view.

15.The classification of consonants.

The definition of consonants. The classification according to the type of obstruction and the manner of production of noise (the classification of V.A. Vassilyev). The classification according to the degree of noise. The classification according to the place of articulation. The classification according to the presence or absence of voice. The problem of affricates.

16.The classification of vowels.

The definition of vowels. Main characteristics of vowels. Classifications according the following criteria: stability of articulation, tongue position, lip position, character of the vowel end, length, tenseness. The phonemic status of the neutral sound [ ә ]

17.The historical explanation of the analytical character of the English language. Prove that it has analytical character, explain it by the loss of the inflexions, the development of the tense system.

18.The periods of the history of English.

7 periods with detailed characteristics of each.

19.The basic phonetic changes in the history of English.

The types of phonetic changes, Grimm’s Law, Verner’s Law, gemination, assibilation; palatal mutation, Great Vowel Shift; vocalization of [r]

20. Coordination and Subordination.

The notion of a composite sentence. The notion of coordination (parataxis) as the underlying basis of a compound sentence. The stylistic importance of parataxis. The notion of a complex sentence. The notion of subordination (hypotaxis) as the underlying basis of a complex sentence. The status of a subordinate clause. Classifications of subordinate clauses. Neutralization between coordination and subordination

  1   2   3   4   5   6

Похожие:

Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means iconЭкзаменационные вопросы по истории и философии науки
Программы курса и экзаменационные вопросы по первым двум частям курса представлены ниже
Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means iconНовые поступления в библиотеку право
Информационное право : ответы на экзаменационные вопросы: [учеб пособие] / Н. А. Агалец. Минск : ТетраСистемс, 2007. 144 с. (Ответы...
Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means iconЭкзаменационные вопросы по дисциплине «Представление знаний в информационных системах»
По материалам лекционных и лабораторных занятий, текстов разделов книг методической литературы, представленных на сайте philippovich...
Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means iconЭкзаменационные вопросы, примеры тестов Тематический план лекций по общей микробиологии для студентов 2-го курса лечебного и медико-профилактического факультетов на 4 семестр
Тематические планы лекций и практических занятий, экзаменационные вопросы, примеры тестов
Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means iconGreat Authors & Books for the College-Bound An means that I have this book in my classroom. A + means that there’s a copy in the school library

Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means iconЭкзаменационные вопросы и экзаменационные билеты
Примечание. Билеты содержат по 4 вопроса — по одному на каждый раздел Примерной программы. Пятый вопрос дается экзаменатором каждому...
Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means iconВопросы для подготовки к экзамену экзаменационные вопросы
Целые, рациональные, действительные числа. Числовые множества, операции над множествами
Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means iconВопросы для подготовки к экзамену экзаменационные вопросы
Целые, рациональные, действительные числа. Числовые множества, операции над множествами
Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means iconЭкзаменационные вопросы по литературе для 9 класса
Вопросы из вариантов I и II (общеобразовательная школа, 31 и 21 билет соответственно; "старые", "Вестник образования" №4 февраль...
Экзаменационные вопросы Syntactical expressive means iconОбщие положения
Экзаменационные билеты должны включать один вопрос из каждого раздела. Научные центры должны включить в экзаменационные билеты также...
Разместите кнопку на своём сайте:
Библиотека


База данных защищена авторским правом ©lib.znate.ru 2014
обратиться к администрации
Библиотека
Главная страница