Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология»




Скачать 137.25 Kb.
НазваниеПрограмма дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология»
Дата20.10.2012
Размер137.25 Kb.
ТипПрограмма дисциплины



Правительство Российской Федерации


Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего профессионального образования
"Национальный исследовательский университет
"Высшая школа экономики"



Общеуниверситетская Кафедра публичной политики


Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)




для направления 030200.68«Политология» подготовки магистра

для магистерской программы «Политический анализ и публичная политика» по специализации «Политический анализ и публичная политика»


Автор программы:

Сливяк В.В., ecodefense@gmail.com


Одобрена на заседании общеуниверситетской кафедры публичной политики «___»____________ 2012г.

Зав. Кафедрой Н.Ю.Беляева


Рекомендована секцией УМС [Введите название секции УМС] «___»____________ 200 г

Председатель [Введите И.О. Фамилия]


Утверждена УС факультета [Введите название факультета] «___»_____________200 г.

Ученый секретарь [Введите И.О. Фамилия] ________________________ [подпись]


Москва, 2012

Настоящая программа не может быть использована другими подразделениями университета и другими вузами без разрешения кафедры-разработчика программы.


1Область применения и нормативные ссылки (Scope of Use)


Настоящая программа учебной дисциплины устанавливает минимальные требования к знаниям и умениям студента и определяет содержание и виды учебных занятий и отчетности.

Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки/ специальности 030200.68 «Политология», обучающихся по магистерской программе «Политический анализ и публичная политика» по специализации «Политический анализ и публичная политика» изучающих дисциплину «Экологическая политика».

Программа разработана в соответствии с:

  • Образовательным стандартом НИУ ВШЭ по направлению подготовки 030200.68 «Политология» (уровень подготовки – магистр);

  • Образовательной программой «Политический анализ и публичная политика» по направлению подготовки 030200.68 «Политология» (уровень подготовки – магистр)

  • Рабочим учебным планом университета по направлению подготовки 030200.68 «Политология» (уровень подготовки – магистр), Магистерской программы «Политический анализ и публичная политика», специализации «Политический анализ и публична политика», утвержденным в 2011г.



The present program established minimum demands of students’ knowledge and skills and determines content of the course.

The present syllabus is aimed at department teaching this course, their teaching assistants, and students of the degree program 030201.68 ‘Political Science’, master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’, studying public policy analysis.

This syllabus meets the standards required by:

  • Standards of National Research University Higher School of Economics of Federal Masters’ Degree Program 030200.68 “Political Science”,

  • Master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’ of Federal Masters’ Degree Program 030200.68 “Political Science”,

  • Curriculum of the master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’ as of 2011.

2Цели освоения дисциплины (Learning Objectives)


Цели освоения дисциплины «Экологическая политика» следующие.

Показать цели и задачи экологической политики, как она формируется, какими могут быть последствия прогрессивной и консервативной политик.

Изучить опыт развития экологической политики в развитых и развивающихся странах, проанализировать достоинства и недостатки.

Проанализировать новые виды экологической политики, связанные с борьбой с изменением климата.

Изучить опыт гражданских движений, влияющих на экологическую политику. Изучить опыт влияния на экологическую политику вредных отраслей промышленности. Изучить роль государственной власти при определении экологической политики.


«Environmental policy” course will be focusing on following topics:

Goals and objectives of environmental policy, how it is developing, what are consequences of both progressive and conservative policies;

Experience of both developed and developing countries with environmental policies;

Appearance of new policies related to climate change;

Experience of civil environmental movements and its role in developing of environmental policy;

The role of polluting industries in establishing various environmental policies;

The role of state – observer or leader?


3Компетенции обучающегося, формируемые в результате освоения дисциплины (Learning outcomes)


В результате освоения дисциплины студент должен:

  • Знать цели и задачи экологической политики, отличительные черты развития экологической политики в крупнейших странах, основные силы, влияющие на формирование экологической политики.

  • Уметь определить направление экологической политики для достижения изменений, направленных на улучшение состояния окружающей среды.

  • Иметь навыки анализа экологической политики для повышения ее эффективности, а также для включения экологических приоритетов в прочие виды политики,


As a result of studying of discipline the student should

  • Know goals and objectives of environmental policy, forms of environmental policy in major countries, the most influencing actors in field of environmental policy;

  • To be able to identify the direction for development for environmental policy in order to bring changes to improve environmental situation;

  • Make analysis of environmental policy in order to improve it, also to improve various other policies through including environmental priorities in it.


В результате освоения дисциплины студент осваивает следующие компетенции:

Компетенция

Код по ФГОС/ НИУ

Дескрипторы – основные признаки освоения (показатели достижения результата)

Формы и методы обучения, способствующие формированию и развитию компетенции

способность свободно пользоваться русским и иностранным языками как средством делового общения; способен к активной социальной мобильности

ИК-2

Владеет навыками презентации результатов собственных исследований на русском и английском языках

Презентации результатов домашнего задания, эссе и самостоятельной работы

способность применять знания о современных методах исследования, интерпретировать результаты исследований и профессионально их представлять с соблюдением правил профессиональной этики

ИК-9

Использует разнообразные методы и методики оценки влияния применительно к анализу субъектности политических акторов; интерпретирует и оценивает влияние политических акторов на политический процесс

Разбор и обсуждение кейсов, результатов домашнего задания и самостоятельной работы

способность анализировать, синтезировать и критически резюмировать информацию

ИК-10

Распознает различные источники и виды информации, критически использует информация из разных источников, обосновывает выводы своих исследований на основе данной информации

Разбор и обсуждение кейсов, результатов домашнего задания и самостоятельной работы

способность оформлять, представлять и докладывать результаты выполненной работы

ИК-11

Владеет навыками презентации и доклада по результатам выполненной работы

Презентации результатов домашнего задания, эссе и самостоятельной работы

способность использовать полученные знания и навыки в исследованиях политических систем, институтов и процессов, политических субъектов и их взаимодействий на разных уровнях организации общества, в изучении сферы публичной политики, политического управления и контроля, политического и гражданского участия, прав человека

ПК-1

Дает определения публичной политики, субъектов публичной политики, аналитических центров как субъектов публичной политики, использует субъектно-ориентированный подход к анализу публичной сферы, применяет методику анализа публичной политики, распознает различные типы политических акторов и аналитических центров, оценивает их влияние и вклад в публичную политику

Презентации результатов домашнего задания, эссе и самостоятельной работы

способность использовать современные методы обработки и интерпретации комплексной политологической информации (в соответствии с профилем магистерской программы) для решения научных и практических задач

ПК-4

Владеет современными методами обработки и анализа данных применительно к задачам оценки влияния политических акторов

Разбор и обсуждение кейсов, результатов домашнего задания и самостоятельной работы

способность извлекать информацию и эффективно усваивать знания из академического общения, научной и/или публичной дискуссии, с использованием современных средств коммуникации

ПК-17

Демонстрирует навыки коммуникации с использованием современных средств коммуникации

Лекции и семинары с приглашение представителей российских и зарубежных аналитических сообществ (в т.ч. в режиме Интернет конференций)

способность осуществлять самостоятельную подготовку обобщающих аналитических материалов (обзоров, записок, докладов, отчетов, рекомендаций и др.) и предложений для лиц, принимающих решения в политической сфере

ПК-18

Владеет навыками подготовки аналитических продуктов

Разбор и обсуждение примеров аналитических продуктов, результатов домашнего задания и самостоятельной работы



4Место дисциплины в структуре образовательной программы (Place of the discipline in the Master program structure)


Настоящая дисциплина относится к профессиональному циклу дисциплин.

Для специализации «Политический анализ и публичная политика» настоящая дисциплина является дисциплиной по выбору.


Изучение данной дисциплины базируется на следующих дисциплинах:

  • Теория и методология политических исследований

  • Современная политическая наука

  • Количественные и качественные методы анализа данных

  • НИС Методика и организация проведения анализа публичной политики

Для освоения учебной дисциплины, студенты должны владеть следующими знаниями и компетенциями:

  • Знаниями политической теории и методологии прикладных социальных исследований, основных направлений и институций современной политической науки, концептов публичной политики, публичной сферы, публичного интереса, общего блага, демократии, государственности, гражданского общества, власти.

  • Компетенциями проведения анализа публичной политики, применения количественных и качественных методов сбора и анализа данных применительно к разным объектам и предметам прикладного исследования.



This course is a professional one, taught in the second year of master’s program ‘Political Analysis and Public Policy’ for specialization ‘Political Analysis and Public Policy’. This is an optional course that require prior knowledge in political science and public policy analysis.

This course based on knowledge and competences that were provided by the following disciplines:

  • Theory and methodology of political research,

  • Modern political science,

  • Quantitative and qualitative methods of data collection & analysis

  • Research seminar “Methods of organization and developing of public policy analysis”



The following knowledge and competences are needed to study the discipline:

  • Knowledge of political theory, methodology of political research, main ways and institutes of political science future development, public policy concepts (public policy, public interest, public good, democracy, state, civil society, power & authority),

  • Competences of conducting public policy analysis, using of quantitative and qualitative methods of data collection & analysis for different subjects ant tasks of applied policy research.

5Course Plan




Topic

Total hours

Contact hours

Independent students’ work

Lectures

Seminars



Introduction

2

2

-

-



Environmental policy in Russia (history to present)

10

10

-






Environmental policy in major developed countries (USA, Germany, etc)

5

5

-






Environmental policy in major developing countries (China, India, etc)

5

5









Climate policy – modern challenge and important tool to adopt to climate change

4

4









Polluting industries and environmental policy

8

8









The public influencing environmental policy

8

8









































Total:

42

42






6Requirements and Grading


Type of grading

Type of work

1st year

Параметры **

1

2

3

4

Current

Essay













Written work: no less than 15 000-20 000 symbols (a week before final test)

Home work













Oral report: with presentation in .ppt format (before last week of 1st module)

Final

Exam













Test: 90 minutes



6.1Course Grade Criteria


The sum of the grades for the presentation, the final paper (and grades associated with preparing and presenting it) and final examination will be translated into a numerical grade according to the corresponding ranges below.

Presentation. Students will prepare presentation during the 1st module. The presentation (15-20 minutes) will be based on the students’ report about think tanks in some region or country. Teacher estimate how full is the report theme is developed, data collection and analysis is conducted etc.

Final Paper. By the end of the 2nd module each student will produce a 10-15 page (15 000-20 000 symbols) research paper that focuses on comparative analyses of two think tanks of one type: one Russian, another foreign. Teacher estimate independent work of student: presentation of the essay (oral report with preliminary results of comparative research of two chosen think tanks – final essay), how full is theme is developed, data collection and analysis is conducted etc.

Final Exam in test form (90 minutes) using the LMS system.

7Course Description


Introduction.

The basic concepts of the course: environmental policy & decision-making process, how environmental policies were developed in various countries, who are main actors and how they influence.

The instruments for research. Criteria for research and analysis of environmental policies:

  1. goals and objectives,

  2. orientation for public good or corporate profit,

  3. national policy compared to international standards (UN, etc)

  4. implementation of policy

  5. plans for development (strengthening norms)


Topic 1. Environmental policy in Russia

History and present, how that policy was developed through the time (especially after USSR collapsed), who and how influences environmental policies at various levels (local, national, international), the position of government.


Required readings:


Slivyak V. The president’s nature: What kind of environmental leadership can we expect from Vladimir Putin in his new term at Russia’s helm? Bellona, 2012 http://www.bellona.org/articles/articles_2012/inaug_slivyak_comment


David Mack, Go Green or Bust: Russia’s Environmental Challenges. Center for Strategic and International Studies, 2011 http://csis.org/blog/go-green-or-bust-russias-environmental-challenges


Nikitina E. Kotove V. Reorganisation of Environmental Policy in Russia: The Decade of Success and Failures in Implementation and Perspective Quests. 2002 http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=318685


Optional readings:


Patrik Söderholm, Environmental Policy in Transition Economies: The Effectiveness of Pollution Charges. Luleå University of Technology, MIT http://web.mit.edu/ceepr/www/publications/workingpapers/99006.pdf


Environmental Standards for Operations of Oil and Gas Companies Acting in Russia, on its Continental Shelf, and within it Exclusive Economic Zone developed by Russian Non-governmental Nature Conservation Organizations, Moscow 2005 http://www.wwf.ru/resources/publ/book/eng/109/


Julian Agyeman, Yelena Ogneva-Himmelberger, Environmental Justice and Sustainability in the Former Soviet Union. MIT Press. 2009

 


Topic 2. Environmental policy in major developed countries

How environmental policy has been developed in major countries of the world. What influenced policies in the US, Germany, etc. How does happen that one or another country becomes the leader in this field. What are results of working advanced policy.


Required readings:

Policymaking for Ecological Sustainability in Federal States - the Examples of the German Bundeslander and the U.S. States, by Kirsten Jörgensen, AICGS/DAAD Working Paper Series, 2002

http://www.aicgs.org/site/wp-content/uploads/2011/10/jorgensen.pdf


How Germany Became Europe’s Green Leader: A Look at Four Decades of Sustainable Policymaking, by Ralph Buehler, Arne Jungjohann, Melissa Keeley, Michael Mehling. Solutions, Volume 2, Issue 5, Oct 2011. http://www.thesolutionsjournal.com/node/981


Germany’s Environmental Transformation: From Pollution Haven to Environmental Leader, by Miranda Schreurs, December 2009, AICGS Transatlantic Perspectives

http://www.aicgs.org/site/wp-content/uploads/2011/10/schreurs.atp09.pdf


Federalism and Environmentalism in the United States and Germany, by R. Andreas Kraemer, Miranda A. Schreurs, 31 AICGS Policy Report, 2007

http://www.aicgs.org/site/wp-content/uploads/2011/10/polrep31.pdf


Optional readings:


Barry C. Field. Environmental Policy; 1 edition (August 5, 2006)


Walter A. Rosenbaum. Environmental Politics and Policy. CQ Press College; 8th edition (August 1, 2010)


Norman J Vig. Michael E Kraft. Environmental Policy: New Directions for the Twenty-First Century 8th Edition. CQ Press (May 15, 2012)


Topic 3. Environmental policy in major developing countries

What kind of environmental policy exist in major developing countries like China, India, etc. Can we measure it by standards of developed countries. What role environmental policy plays in economic development and is there place at all for the policy on environmental protection.

.

Required readings:


Pr. Richard Balme. The Politics of Environmental Justice in China. Sciences Po – Centre d’Etudes Europeennes and Paris School of International Affairs, Tsinghua University, School of Public and Management, Beijing. 2011 http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1901849


Rainer Quitzow, Holger Bär, Klaus Jacob, Asia at a Crossroads: New Trends in Environmental Governance in India, China, Vietnam and Indonesia. Environmental Policy Research Centre (FFU), Freie Universität Berlin 2011. http://www.esee2011.org/registration/fullpapers/esee2011_e58aea_1_1304959634_2160_2308.pdf


Optional readings:


Elizabeth C. The River Runs Black: The Environmental Challenge to China's Future. Cornell University. 2010

http://www.amazon.com/River-Runs-Black-Environmental-University/dp/0801476135/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1345040455&sr=1-1


Judith Shapiro. Mao's War against Nature: Politics and the Environment in Revolutionary China (Studies in Environment and History). Cambridge University Press. 2001

http://books.google.ru/books/about/Mao_s_War_against_Nature.html?id=k7FdM07QfMoC&redir_esc=y


Topic 4. Climate policy

The policies aimed to save climate on Earth becomes normal and even necessary for all major countries across the world. But approaches are different. United Nations insists on one type of action, developing world’ countries often disagree. Experience of negotiations at the UN framework convention on climate change since 1995 between nearly 200 countries.


Required readings:

Russia and neighboring countries: environmental, economic and social impacts of climate change, WWF/Oxfam, 2008


World energy, technology and climate policy outlook. European Commission. 2003. pp 99-111

http://www-fusion.ciemat.es/New_fusion/en/Fusion/documentos/weto_final_report.pdf


Optional readings:

Decision making in a changing climate. UNDP, UNEP, World Bank, WRI. 2010-2011. pp 6-11 (and i would recommend to read it all) http://pdf.wri.org/world_resources_report_2010-2011.pdf


Climate Policy Architectures for the Post-Kyoto World. Belfer Center for Science and International Affairs. 2008 http://belfercenter.ksg.harvard.edu/files/Aldy_Stavins_006-017ENV0508-REV.pdf


Topic 5. Polluting industries and environmental policy

Polluting industries are both harming environment and influencing environmental policy. Various industries are effectively lobbying for policies they need. What are instruments they use? And who must control them for public benefit? And what are the most important industries to watch.


Required readings:


Slivyak V. The time to reconsider nuclear energy is now. Bellona. 2011 http://www.bellona.org/articles/articles_2011/slivyak_japan_comment


Chemical Industry Hides Thousands of Secrets, Environmental Working Group, EWG Action Fund. 2010 http://www.ewg.org/kid-safe-chemicals-act-blog/2010/01/chemical-industry-hides-thousands-of-secrets/


Caught in the cross-hairs: how industry lobbyists are gunning for EU climate targets. Carbon Trade Watch. 2011. http://www.carbontradewatch.org/articles/caught-in-the-cross-hairs-how-industry-lobbyists-are-gunning-for-eu-climate-targets.html


Optional readings:


Kevin Gallagher, Frank Ackerman. Trade Liberalization and Pollution Intensive Industry in Developing Countries. Global development and Environment Institute. 2000 http://www.ase.tufts.edu/gdae/policy_research/Pollution.pdf


Larry Karp, Megan Stevenson. Green Industrial Policy: Trade and Theory. 2012 http://are.berkeley.edu/~karp/GreenPolicyWB_January_2012_Karp_Stevenson.pdf


Doug Koplow. Phasing Out Fossil-Fuel subsidies in the G20. EarthTrack. 2012.

http://priceofoil.org/wp-content/uploads/2012/06/FIN.OCI_Phasing_out_fossil-fuel_g20.pdf


Theme 6. The public influencing environmental policy

Public movements do great influence on environmental policy and politics. There are various groups - environmental, human rights’, consumers’ and even environmental reporters. In some countries movements allowed to change policies, but in some their power limited – state put a pressure on them. We will look into cases of public movements influencing policy and why they are successful or not.


Required readings:


Slivyak V. How to dismantle the atomic industry. RBC Daily. 2012 http://www.bellona.org/articles/articles_2012/dismantle_atom


Robert D. Bullard, Glenn S. Johnson. Environmental Justice: Grassroots Activism and Its Impact on Public Policy Decision Making. Clark Atlanta University. 2000

http://www.unc.edu/courses/2005spring/epid/278/001/Bullard2000JSocIssues.pdf


Optional readings:


Sally Eden. Public participation in environmental policy: considering scientific, counter-scientific and non-scientific contributions. 1996. http://www.uv.es/~fernandm/Eden.pdf


Rosatom says uranium tail contracts will not be renewed, citing economic infeasibility. Bellona. 2009

http://www.bellona.org/articles/articles_2009/no_more_ur_tails


Wallace E. Oates, Paul R. Portney. The Political Economy of Environmental Policy. Resources for the future. 2001. http://ageconsearch.umn.edu/bitstream/10849/1/dp010055.pdf


Green identity in a Changing Europe, Heinroch Boell Foundation, 2008. pp 8-21 http://www.hr.boell.org/downloads/GREEN_IDENTITY_UK_web.pdf


Russia’s head natural resource official visiting Murmansk for discussions on Norilsk Nickel pollution. Bellona. 2012 http://www.bellona.org/articles/articles_2012/KMMC_visit


8Teaching Methods and Recommendations


The course is interactive, taught jointly with Russian and foreign experts on environmental policy which will be present both in person and through video-conferencing. Lectures will be combined with video, guest’s speeches and the discussion of recommended literature.

(Students are also required to make report and oral presentation of their home work. – а вот это обязательно делать или нет?)

8.1Recommendations for course teacher


It is recommended to use interactive teaching methods which allow for most student participation such as: discussions, case studies, role plays. It is also expected that videos, Power Point presentations, and distant video conferencing will be used for teaching.

The course is intended to be based on real-life case studies, multimedia examples and current events.

8.2Recommendations for Students


The course format mixes lectures, group discussion, and video presentations. Students should take notes, both on lectures and on the reading, and presentations, with the intention of addressing the key themes of the course.

The readings are demanding and require intensive examination of a broad variety of issues and modes of thought. Students are encouraged to express diverse perspectives. You are likely to encounter strong opinions and it is inevitable that at least some of these opinions will make you or your colleagues uncomfortable. You will be expected to strike a healthy balance between arguing your own position on these issues, listening to others, and helping the class as a collectivity to explore how the authors that you read defend their approaches. Students and the instructors should interact with each other in a mutually respectful manner. They should articulate their ideas, concerns, arguments, critical questions and responses without alienating, marginalizing, or humiliating anyone. (For example, please avoid disrespectful ad hominem arguments, slanderous statements, hurtful stereotyping, or intentionally offensive non-verbal gesturing). I am not requiring you to be “PC” (politically correct), but rather “BC” (basically civil).

9Grading Estimation

9.1Provisional Topics for Current Control


Provisional Topics for Presentation

  • Environmental policy in Russia,

  • Environmental Policy in the US,

  • Public participation in environmental policy,

  • Benefits of progressive environmental policy,

  • etc


Provisional Topics for Final paper

  • Comparative analysis of environmental policies in the US and Germany

  • Climate policies in the EU and China

  • Influencing policies – public groups vs. industries

  • State and polluting industries – friendship or control?

  • Policy on nuclear power in Russia and Germany

  • Fukushima disaster and Japanese policy on nuclear power

  • Public participation in environmental policy’ development in Russia and the US

  • European green parties as example of public participation in environmental policy development.

  • etc.

9.2Provisional Questions for grading estimation


Provisional Questions for Final Exam:

  • По этому пункту жду указаний от Вас.



10The rule of forming cumulative grade


Cumulative grade for current work formula is:

Оcurrent = 0,5·Оpresentation + 0,5·Оfinal paper;


Final cumulative grade formula is:


Оfinal grade = 0,4·Оtest + 0,6·Оcurrent


In the Master Degree Certificate the final grade will be written down.

11Reading and Materials




12Equipment


The course is taught through video-conferencing, so it requires a video-screen, video-conferening device with (Polycom), microphones and amplifiers.



Похожие:

Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология» iconПрограмма дисциплины Аналитические центры как субъекты политики (Think Tanks as Policy Actors)  для направления 030200. 68«Политология»
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки/ специальности...
Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология» iconПрограмма дисциплины Аналитические центры как субъекты политики (Think Tanks as Policy Actors)  для направления 030200. 68«Политология»
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки/ специальности...
Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология» iconПрограмма дисциплины Теория игр и основы управления коллективным поведением  для направления 030200. 68«Политология»
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки/ специальности...
Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология» iconПрограмма дисциплины "Сравнительная политология/Comparative Politics" для направления 030200. 62 «Политология» подготовки бакалавра (опд. Ф. 00, 3 курс)
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 030200. 62 «Политология»...
Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология» iconПрограмма дисциплины «Культура и политика» для направления 030200. 62 «Политология»
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 030200. 62 «Политология»...
Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология» iconПрограмма дисциплины «Динамика политического процесса современной России и региональная политика»  для направления 030200. 68 "Политология" подготовки магистра
Программа предназначена для студентов 1 курса магистерской программы "Политика и управление" специализации «Менеджмент в публичной...
Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология» iconПрограмма дисциплины [Введите название дисциплины] для направления/ специальности [код направления подготовки и «Название направления подготовки» ] подготовки бакалавра/ магистра/ специалиста Правительство Российской Федерации
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки/ специальности...
Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология» iconПрограмма дисциплины [Введите название дисциплины] для направления/ специальности [код направления подготовки и «Название направления подготовки» ] подготовки бакалавра/ магистра/ специалиста Правительство Российской Федерации
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки/ специальности...
Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология» iconПрограмма дисциплины Вербальные и невербальные формы общественного диалога (Verbal and Non-Verbal Forms of Public Dialogue)  для направления 030200. 68«Политология»
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления подготовки/ специальности...
Программа дисциплины Экологическая политика: сравнительный анализ (Environmental policy: comparative analisys)  для направления 030200. 68«Политология» iconПрограмма дисциплины «Государственная политика в сфере этнонациональных отношений»
Программа предназначена для преподавателей, ведущих данную дисциплину, учебных ассистентов и студентов направления 030200. 68 «Политология»...
Разместите кнопку на своём сайте:
Библиотека


База данных защищена авторским правом ©lib.znate.ru 2014
обратиться к администрации
Библиотека
Главная страница